10 jun 2018
4 min.
Nieuws

Terugblik Dimpact-congres ‘Samenwerking is de toekomst’ 31 mei 2018

Professionals van gemeenten waaronder; gemeentesecretarissen, directeuren, informatiemanagers, teamleiders, applicatiebeheerders en communicatiespecialisten, leveranciers en andere samenwerkingscollectieven waren op 31 mei afgereisd naar een prachtige congreslocatie bij de Apenheul, bijeen voor het Dimpact-congres ‘Samenwerking is de toekomst’.

Programma

Samen met ruim 200 deelnemers hebben we stilgestaan bij de ambitie en de visie van Dimpact, de landelijke beweging ‘Samen Organiseren’, Common Ground, Apenstreken – Over samenwerken en klantverleiding, de praktijkervaring van 5 gemeenten en nieuwe innovaties in het netwerk en de informatiesamenleving.

Peter Teesink – Gemeentesecretaris Groningen startte plenair met een visie verhaal over Dimpact. Waarom werken we samen? Wat is onze ambitie? Wat is er nodig om onze ambities waar te maken. Hij nam ons mee in het Dimpact-verhaal over daadkracht in samenwerking.

Patrick van Veen – gedragsbioloog hield een inspirerende keynote over samenwerking, apen en klantverleiding. Hij vertelde over de complexiteit van samenwerking, de verschillende rollen in een organisatie (Ook bij apen zie je machtsverhoudingen), wederkerigheid, vlooien en nog veel meer! Zo vertelde Patrick dat apen eigenlijk helemaal geen vlooien hebben en toch vlooien ze elkaar circa 2 uur op een dag! Maar waarom? Dat is hun manier van aandacht geven. En dat is zo belangrijk in een samenwerking zoals deze, echt contact, tussen echte individuen. Samenwerking is een balans van geven en nemen, die daardoor meerwaarde zal opleveren . Wij mensen, zouden eens wat meer moeten gaan vlooien! Aldus Patrick van Veen.

Als rode draad van het congres kwam naar voren dat bouwen aan vertrouwen cruciaal is voor samenwerken. ‘Zorgen dat je succesvol wordt als de omgeving om je heen verandert’ was één van de boodschappen van Irma Woestenberg gemeentesecretaris ’s Hertogenbosch en voorzitter taskforce Samen organiseren. ‘Naast de techniek van Common Ground is het opbouwen van wederzijds vertrouwen de grootste opgave’ aldus Irma.

Na de koffiebreak in de ochtend vroegen we 5 gemeenten het podium op voor het rond de tafel gesprek, dagvoorzitter Otto Thors leidde de interviews. De stelling van de vragen had als rode draad ‘wat levert samenwerking op en waarom kiest jouw gemeente voor deze samenwerking’? Dit resulteerde in een leuk interactief gesprek met dynamiek tussen 5 gemeenten die veel van elkaar leren en hergebruiken. Het blijkt in de praktijk niet uit te maken of je een hele grote of een kleine gemeente bent.

De laatste keynote van de ochtend werd verzorgd door Peter Ros. Hij sprak over 3 dynamieken in onze huidige samenleving:

  • Het gaat sneller
  • Het is niet altijd zichtbaar
  • We leven in een netwerk

We moeten uitgaan van overvloed in plaats van schaarste vertelde Peter. Op dit moment zijn er steeds meer regels, maar de keerzijde hiervan is dat er minder kracht en ruimte is voor innovatie. Dat is jammer, we hebben juist die ruimte en creativiteit nodig. Peter Ros gaf een inspirerende keynote, zijn presentatie is terug te vinden op deze pagina.

Middagprogramma

In de middags konden de deelnemers gedeeltelijk hun eigen programma volgen. Er was keuze uit 10 verschillende parallelsessies verdeelt over 2 ronden. De sessies gingen over: Blockchain, de informatie gestuurde gemeenten, klantinteractie in je gemeente, samenwerking met de website, doorontwikkeling van de e-Suite en de next step na zaakgericht werken etc. De meeste presentaties van de sessies kun je terug vinden op deze pagina.

Aan het eind van de middag verzorgde Raymond Alexander plenair een keynote over Common Ground. Dimpact speelt met haar leveranciers een actieve rol in o.a. de fieldlabs van Common Ground en gaat de aansluiting van Common Ground realiseren. Dimpact is nauw betrokken bij het project; leden zullen geïnformeerd blijven over dit onderwerp via de bekende communicatiekanalen. Bekijk hier de video over Common Ground.

Netwerkplein

In de foyer, waar ook de lunch en de borrel plaatsvond hadden we een netwerkplein ingericht. Negen leveranciers hadden hier een informatiepoint. Deelnemers konden hier netwerken en bijpraten met de leveranciers. Om het feest compleet te maken, reed er een Sandbot robot rond. ’s Ochtends heette deze robot de bezoekers van harte welkom, ‘s middags deed ze een dansje, reed ze rond over het netwerkplein en aan het eind van de dag wenste zij de bezoekers een fijne reis naar huis. Sandbot heeft veel aandacht gekregen en een leuke rol vervuld op het congres. Tijdens de drukbezochte borrel is er onder het genot van een hapje en een drankje nog veelvuldig nagepraat over alle onderwerpen van het congres.

Al met al bood het congres veel inspiratie en aanknopingspunten. Onze leden zijn goed op weg als het gaat om samenwerking en betere dienstverlening aan inwoners en bedrijven. We hebben samen mooie ambities die we ook graag willen gaan waarmaken. Dimpact gaat door en hoopt iedereen op een volgend congres weer terug te zien.

Benieuwd naar de foto's van het congres?

Foto’s Dimpact-congres 2018