17 nov 2025
5 min.
Nieuws

Druk bezochte 1e editie PodiumD on the move 6 november

Op donderdag 6 november waren we met een mooi aantal van bijna 100 mensen bij ‘Wonders of Work’ in Utrecht, voor de allereerste ‘PodiumD on the move’-dag. Deze fysieke kennisdag stond volledig in het teken van het uitwisselen van kennis en ervaringen over 6 van de producten uit het Dimpact portfolio en het versterken van de communities. Het doel? Meer zelfredzaamheid, een sterkere community en nóg meer uit onze producten halen. 

PodiumD algemeen 

De focus ligt nu op het verder versterken van de organisatie: stabiele processen, productteams en contracten vormen de basis voor groei en voor het aansluiten van nieuwe gemeenten. 

Product owner Wiebe Kortenbach benadrukte dat PodiumD meer is dan een set producten: de kracht ligt in de onderlinge verbinding met registraties, voorzieningen en externe applicaties, in de geautomatiseerde uitrol en in de gedeelde kennis die is opgebouwd. 

Inmiddels zijn drie PodiumD-producten in beheer. De komende periode richten we ons op het uit faseren van e-Suite en de eerste livegangen met PodiumD zaak. 

De ingrediënten voor succes: PodiumD is van, voor en door gemeenten. Naast techniek draait het om verandering: wat betekent dit voor mij, mijn organisatie en onze dienstverlening? Met kennisdeling, samenwerking en een dosis gezelligheid versterken we de zelfredzaamheid binnen de Dimpact-community.

PodiumD formulier 

In de ochtendsessie gaven Marieke Brouwer (Groningen) en Lidwien Lumkeman (Maykin) een presentatie over NL Design en het samenwerken in de communityMarieke vertelde hoe Groningen inzichten uit gebruikersonderzoeken gebruikt en benadrukte de waarde van digitale toegankelijkheid. In de middagsessie bleek er breed draagvlak onder gemeenten om hiermee verder te gaan, al zijn er nog vragen over implementatie. Dimpact neemt contact op met NL Design om een vervolgsessie te faciliteren.

PodiumD portaal 

Een groot deel van de aanwezigen was nog niet bekend met PodiumD portaal. Product owner Bobby Sprakel en Sidney Richards (Maykin) namen de deelnemers stapsgewijs mee door portaal en dus de Mijn Omgeving voor de inwoner: Openstaande acties en onderwerpen voor meer informatie.  

Het was een interactieve bijeenkomst, er werden veel vragen gesteld, bijvoorbeeld over koppelingen met het Sociaal Domein en het samenwerkingsdeel. Ook kwam SSO (single sign on) uitgebreid ter sprake, want het uiteindelijke doel is natuurlijk 1 loket voor de inwoner. 

PodiumD contact 

Product owner Sander en Rutger Boekhorst (ICATT) namen de deelnemers mee door PodiumD contact, de KCC-oplossing van PodiumD. PodiumD contact wordt momenteel gebruikt bij gemeente Deventer, Assen en Enschede. 

Sander gaf uitleg over de koppeling van contact met een zaaksysteem. Momenteel zijn er twee mogelijkheden, namelijk met e-Suite en Open Zaak.  

Rutger gaf een doorkijkje naar de werking van ITA (Interne Taak Afhandeling). ITA werkt alleen met Open Klant. Het zijn interne taken vanuit het KCC naar de backoffice, contactverzoeken die afgehandeld moeten worden. Klanttaken, zoals document toevoegen, betaling verrichten, gaan via de zaakafhandelcomponent.  

Er werd gevraagd naar mogelijkheden voor managementinformatie en een koppeling met ABC (Archief Beheer Component). Sander gaf aan dat dit ontwikkelwensen zijn die op de roadmap staan. 

Het was een informatieve en interactieve sessie.

Open Online 

Ook aan Open Online werden twee kennissessies gewijd. Als digitaal startpunt van de klantreis is het een onmisbaar onderdeel van ons portfolio. Tijdens de ochtendsessie werd de vastgestelde productvisie en het vervolg richting een roadmap toegelicht, inclusief de 15 belangrijkste ontwikkelpunten en het belang van testen na releases. De rol van de wijzigingstafel, die namens alle afnemers prioriteert, kwam nadrukkelijk aan bod, met een oproep aan gemeenten om actief deel te nemen.

In de middagsessie over chatbots gaf Evgenij Kabukin (gemeente Enschede) een inspirerende toelichting op AI in de dienstverlening, waarbij verschillen tussen GEM, MAI en de nieuwe oplossing van Enschede werden besproken. De conclusie: kwaliteit van content, betrouwbaarheid van informatie en relevantie van websites zijn cruciaal. Volgende keer verkennen we samen hoe AI écht waarde kan toevoegen voor inwoners.

PodiumD zaak 

De opkomst voor de kennissessie PodiumD zaak, ook wel zaak2gather, was hoog. We zagen bekende gezichten en dit keer ook best veel nieuwe gezichten.

Het productteam PodiumD zaak is een productteam in wording. Daarmee starten we ook langzaamaan de overlegstructuur op. Na de zomer trapte de wijzigingstafel af, waarin op dit moment de sprinters, en sinds deze week ook gemeente Emmen, zijn vertegenwoordigd. Zij wegen af welke prioriteiten als eerste opgepakt moeten worden, voor livegang van een eerste proces.  

De status van de functionaliteiten in ZAC kwamen daarna aan bod. Product owner Karin nam ons mee in wat nodig is voor livegang en wat nu van belang is. Ze benoemde de status van: IAM (Identity and Access Management), automatische ontvangstbevestiging, gerelateerde zaken zoals landelijke ontwikkelingen, Open beheer, ABC, Monitoring & Logging en ZAC BPMN.  

ZAC is grotendeels afgerond voor livegang en we steken nu energie in de organisatieontwikkeling en landelijke ontwikkelingen (waar we afhankelijk van zijn). 

Goed nieuws over oefenomgeving DIRK, die wordt naar verwachting in december vrijgegeven, zodat iedereen er in kan stoeien en testen.  

Aan de slag met PodiumD zaak 

Het tweede deel van de middag stond in het teken van de veranderkant van PodiumD zaak. Hoe pak je dat aan en welke tools kun je daarvoor gebruiken? En ook al kun je als peloton gemeente nog niet live, wat kan je al wel doen ter voorbereiding? 

De sprinters van PodiumD zaak (Enschede, Rotterdam, Assen en Groningen) deden een korte pitch. Na elke pitch was een gesprekronde waar gemeenten met elkaar bespraken wat ze hadden gehoord en welke tools ze binnen hun eigen organisatie kunnen gebruiken om in beweging te blijven en te komen.

Burgerzaken 

Bij de sessie over Burgerzaken vertelde PinkRoccade over hun samenwerking met Dimpact en hoe iBurgerzaken koppelt aan PodiumD. Ze gaven aan nu druk bezig te zijn met MijnTaken. Met gemeente Groningen loopt momenteel een testtraject voor het tonen van negen burgerzakenprocessen taken in de Mijn Omgeving. 

PinkRoccade presenteerde ook waar ze naartoe werken, zoals de Open ZGW adapter en MijnService: MijnZaken. 

Net als PodiumD portaal gebruikt PinkRoccade NL Design, zodat voor de inwoner ook het burgerzaken stuk herkenbaar is als Mijn Overheid.  

Ron van den Enden (PinkRoccade) demonstreerde een geboorteaangifte in iBurgerzaken die via de ZGW API (straks PodiumD zaak) verscheen in Mijn zaken (PodiumD portaal). 

Ook ging PinkRoccade in op protocollering. Loggen, verstrekken en inzicht geven. Zij loggen nu wie welke burgerzaken gegevens heeft geraadpleegd. Op het moment dat we BRP raadplegen slaan we gegevens daarover op. 

Vervolg 

De productteams organiseren elke maand een digitale @home kennissessie. De fysieke ‘on the move’ kennissessies organiseren we 3 keer per jaar. De volgende PodiumD on the move staat gepland op 19 maart 2026.